Každý ví, že první dojem je velmi důležitý. Málokdo však ví, že svůj první dojem na nové pracovní pozice utváříme ne první den nebo týden, ale někdy dokonce až tři měsíce. Čím to je? Ve velkých firmách trvá dlouho, než se potkáte se všemi zaměstnanci a svými kolegy, důležitými obchodními partnery nebo se zákazníky, se kterými budete později pracovat. V malých firmách se sice se všemi potkáte dříve, často se tam ale noví zaměstnanci cítí více pod drobnohledem. Každá interakce přispívá k tomu, jaký dojem zanecháte na ostatní. Jak to zařídit, abyste udělali na své okolí první dojem co nejlepší?
Uvolněte se
Dobrá zpráva, práci už jste získali! První dny v nové práci jsou pro vás jistě vzrušující, pro všechny ostatní je to ale jen součást jejich každodenní rutiny. Zkuste se proto uklidnit a přizpůsobit se atmosféře a tempu, jaké vládnou na vašem pracovišti, i když jsou v současné době možná odlišné od těch vašich. Když toho na vás bude moc, prostě se na chvíli zastavte, zavřete oči a zhluboka se nadechněte. To zvládnete, tu nejtěžší část – pohovor, už máte za sebou. Teď už není, čeho se bát. Nabídky inzerce práce zdarma hledejte ve vyhledavači Žirafa.cz.
Berte to jako budování osobní značky
Vzhledem k tomu, že vás ostatní ještě moc neznají, budou k vašemu hodnocení přistupovat s ohledem na to, s čím se dostanou do styku. Proto je důležitý způsob, jakým se oblékáte, jak jste spolehliví, zda chodíte včas na jednání a plníte v pořádku všechny svoje povinnosti. Záleží také na tom, jak přistupujete k ostatním – jste spíše uzavření a váháte se podělit o cokoliv, co není kompliment? Nebo jste komunikativní a chcete si rozšířit okruh svých kontaktů? Můžete zkusit takzvané pravidlo 70/30, podle kterého 70 % času věnujete dotazům a rozhovorům týkajícím se práce a toho, jak věci v dané firmě fungují. A zbylých 30 % času se dělíte o věci ze svého osobního života, aby měli vaši kolegové šanci vás alespoň trochu poznat. Tento poměr je ideální, protože pokud byste o sobě mluvili příliš, mohlo by to být ostatními přijato jako arogance.